torsdag 31 januari 2013

Det utvidgade kollegiet

Jag har så många kolleger nuförtiden. Alltid finns det någon som är proffs på något och som är beredd att hjälpa. Ofta lyssnar jag mest på vad de andra har att säga. Ibland klämmer jag in en egen fråga, svar eller tanke. Det jag syftar på är mina facebookgrupper som jag (Ja, jag erkänner!) är lite beroende av. Genom dessa grupper har jag lärt mig det mesta om iPads, The Big Five och att flippa klassrummet. Jag kan med säkerhet säga att det är facebook som har utvecklat mig mest som lärare under det senaste året. Här är grupperna som jag följer regelbundet:
The Big Five – Titta under Filer för att hitta Förmågorna i datumordning och annat matnyttigt.
Flippa klassrummet – få tips på hur man kan göra sina flippar eller få kontakt med andra som flippar i ditt ämne. Allt måste man ju inte göra själv utan man kan låna av andra. Under Filer finns en lista med flippande lärare att inspireras av (eller kanske skriva på själv?).
iPads i skola och förskola – Använd förstoringsglaset längst upp till höger för att söka efter något som du undrar över när det gäller iPads. Eller ställ en egen fråga. Du får säkert svar inom några timmar.
Bedömning för lärande – grupp kopplat till sidan Bedömning för Lärande . Om formativ bedömning.
LMS-riksföreningen för lärare i moderna språk – få tips till din undervisning. Även ett sätt att hålla sig uppdaterad inom tysk-, fransk- och spanskspråkig kultur.
Svensklärarna – få tips till din undervisning
Sociala medier i skolan – om Facebook, Twitter, bloggar, Skype och annat.
Skoldatatek – om digitala verktyg i skolan, särskilt för elever i behov av stöd.

tisdag 29 januari 2013

Tid för reflektion

I årets medarbetarenkät skulle man kryssa i på en skala hur man anser att man får tid för reflektion. Min spontana följdfråga på den lyder: Hur gör man för att inte reflektera? Kan man sluta? Den här läraren reflekterar som bäst i bilen, i duschen och framför fredagskvällarnas hemska barnprogram Amigo. Så var det med det.

söndag 27 januari 2013

Ett omvälvande år

Att påstå att det senaste året har inneburit en revolution för mig som lärare vore kanske att ta i lite för mycket. Inte så svenskt. Inte så lagom. Revolution är ett starkt ord. Synonymerna nydaning, evolution och omstörtning likaså. Genomgripande förändring då? Ja, så skulle jag sammanfatta året som gått. Min undervisning har genomgått en genomgripande förändring. Inte för att jag på något vis började från noll. Snarare är det så att allt som jag tidigare trodde på har fördjupats och fallit på plats. Här är några exempel på sådant som upptagit min tid och mina tankar:
  • Lgr 11 har blivit min nya kompis. Äntligen en läroplan som aktivt kan vara ett stöd i det dagliga arbetet med allt från planering till bedömning.
  • Göran Svanelids artikel om The big five har hjälpt mig att förstå kursplanerna.
  • Svensklärarna på skolan har varit med i två projekt: Vilka elever kommer till vår skola? och Läsa, skriva, räkna. Vi har läst Gunilla Molloys bok När pojkar läser och skriver (2007) och Britta Stenssons Mellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning (2006). I studiecirkelform har vi sedan diskuterat böckerna och kopplat till vår undervisning. Jag har i och med det hittat de verktyg för läsförståelseundervisning som jag nu har förstått att jag har saknat.
  • Som ensam tysklärare på skolan har jag länge känt mig just ensam. Under året har vi inlett ett nätverk för lärare i moderna språk i Eskilstuna kommun. Det var en härlig känsla vid första träffen att få se att det faktiskt existerar andra livs levande tysklärare i stan. Vi har bland annat pratat bedömning och om att sätta betyg efter endast en termin med det nya språket. Vår nästa träff sker på min skola i mars. Då ska vi ha tema erfarenhetsutbyte utifrån tanken att alla är bra på något och tillsammans kan vi lära mer.
  • I våras höll jag i en iPad för första gången. Skolan köpte in en klassuppsättning iPads som främst ska användas till att öka läsförmåga och läslust hos våra sjundeklassare. Under sju veckor använde jag dem tillsammans med min sjua. Vi läste bok, diskuterade och tränade läsförståelsestrategier i vår facebookgrupp. Med stor sorg lämnade vi sedan över paddorna till nästa klass. Kvar blev dock min egen iPad som jag sedan dess använder på många olika sätt i min undervisning.
  • I höstas hörde jag begreppet Flippa klassrummet för första gången. Jag är med på tåget. Jag förstår tanken och jag vill flippa.
  • Jag har provat en hel rad digitala verktyg som var nya för mig. Jag skapade min egen youtubekanal där jag har börjat lägga ut små flippafilmer. En hemsida var jag också tvungen att ha så jag gjorde en sådan också.
  • Slutligen något som betyder enormt mycket är de facebookgrupper på olika skolrelaterade teman som jag i det närmaste har utvecklat något slags beroende av. Sociala medier är guld för inspirationen! I ett senare inlägg ska jag berätta vilka facebookgrupperna är.
Alla dessa punkter har betytt mycket för mig och min undervisning. De har fått mig att tänka i nya banor och hjälpt mig att vidareutveckla andra, men det är inte i dem som den själva genomgripande förändringen ligger. Förändringen kan istället sammanfattas i frågan Hur motiverar jag mina elever så att de lär sig så mycket som möjligt och samtidigt trivs i skolan och med sig själva? Det är ingen liten fråga. Det är snarare en fråga som kräver en hel blogg för att kunna bli besvarad. Så jag skapade en. Välkommen!

Om att så frön

Cecilia Härsing är mitt namn. Jag är lärare i svenska och tyska på Skogstorpsskolan i Eskilstuna. Här har jag arbetat sedan jag lämnade lärarutbildningen 2004. Jag är utbildad för gymnasiet men hamnade på högstadiet och blev kvar. Och stormtrivs. För alla som inte har förstått det än kan jag säga: Det är högstadiet som är grejen! Det är där det händer!
Tänk när vi träffar de små sexorna för första gången på våren innan de ska börja hos oss. De är små och osäkra. De är barn. När de lämnar oss på våren i nian är de större och säkrare. Ännu inte vuxna men inte heller barn. Jag gillar att få vara med på den resan. Att få se dem utvecklas och hitta sig själva. Jag vill tro att det är under högstadiet jag som lärare har störst chans att påverka. Så ett frö här och ett där. Se dem, skratta med dem, ställa jobbiga frågor som får dem att tänka ett steg till. Finnas där, utveckla, uppmuntra. Så frön helt enkelt. Högstadiet och frön, det är det som är grejen.