söndag 27 januari 2013

Om att så frön

Cecilia Härsing är mitt namn. Jag är lärare i svenska och tyska på Skogstorpsskolan i Eskilstuna. Här har jag arbetat sedan jag lämnade lärarutbildningen 2004. Jag är utbildad för gymnasiet men hamnade på högstadiet och blev kvar. Och stormtrivs. För alla som inte har förstått det än kan jag säga: Det är högstadiet som är grejen! Det är där det händer!
Tänk när vi träffar de små sexorna för första gången på våren innan de ska börja hos oss. De är små och osäkra. De är barn. När de lämnar oss på våren i nian är de större och säkrare. Ännu inte vuxna men inte heller barn. Jag gillar att få vara med på den resan. Att få se dem utvecklas och hitta sig själva. Jag vill tro att det är under högstadiet jag som lärare har störst chans att påverka. Så ett frö här och ett där. Se dem, skratta med dem, ställa jobbiga frågor som får dem att tänka ett steg till. Finnas där, utveckla, uppmuntra. Så frön helt enkelt. Högstadiet och frön, det är det som är grejen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar