måndag 4 februari 2013

Vad har du nu hittat på?

Lektionen skulle precis börja. På projektorduken syntes min prezi som jag gjort som introduktion av det nya ämnesområdet. Eleverna droppade in i klassrummet. En elev såg upp på duken, såg min prezi och ställde frågan "Vad har du nu hittat på?" med ett litet leende i mungipan. Vad har du nu hittat på? Betoningen på nu. Jag brukar alltså hitta på saker. Härligt att han har märkt det.
Jag tror på att variera undervisningen. Som högstadielärare är tristessen det största hindret. Jag är övertygad om att eleverna lär sig mer när de inte tänker på att de lär sig. Det är inte så ofta ungdomarna i den här åldern ropar rakt ut i klassrummet att något är roligt förstås... men om det inte är roligt lär det märkas. Tydligt. Så jag gör så gott jag kan.

För att variera brukar jag tänka i banor om olika lärstilar. Jag försöker få med lite lyssna, lite läsa, lite diskutera och lite göra. Det är görandet som är det svåraste. När jag lärde sjuorna vad färgerna heter på tyska blåste jag upp ett gäng ballonger som de fick slå på samtidigt som de ropade "Blau!" "Rot!". Ballongerna fick inte nudda golvet för då skulle hajarna ta dem. Banalt kanske men ungdomarna hade roligt och tog till och med upp i sina utvärderingar för terminen att man lär sig bra om man samtidigt får göra något. Jag tänker att jag borde göra mer göra.

3 kommentarer:

  1. Underbara Cecilia kan du inte undervisa mina barn!!! /Nina S

    SvaraRadera
  2. Prezi! Vad har du nu hittat på? Nu måste du faktiskt berätta för mig med, nyfiken ?!

    SvaraRadera
  3. Prezi är ungefär som powerpoint, fast online och mycket coolare. Gå till www.prezi.com och skapa en användare. Det finns många snygga mallar som man kan använda rätt av. Sök på Tolka låttexter med Fröding om du vill se min! Den ser häftig ut men tog bara fem minuter att kasta ihop.

    SvaraRadera