tisdag 5 mars 2013

Ny energi till fortsatt flippande :)

Att flippa klassrummet handlar helt kort om att eleverna ska vara förberedda inför lektionen så att förförståelsen redan finns där när jag möter dem. Läs Karin Brånebäcks nybörjarguide till att flippa om du vill veta mer! Första gången jag hörde talas om begreppet Flippa klassrummet var i höstas och jag blev såld direkt. Det kändes bara som en naturlig utveckling av den undervisning jag redan bedrev.

Jag har nu anammat flippatänket såtillvida att jag lägger ut en del genomgångar på min hemsida. Ibland får eleverna i uppgift att titta igenom flippen hemma innan lektionen och ibland tittar vi tillsammans i klassrummet. Flipparna används också till elever som varit frånvarande eller som repetition. Det har dock visat sig att det inte är helt enkelt att få eleverna att faktiskt titta på filmen. En del tittar regelbundet, andra inte alls. I inledningsfasen är det därför viktigast för mig att eleverna själva inser nyttan med flippen. Det känns bättre än hot och mutor på något vis... Jag tänker att det är mitt uppdrag att göra så bra genomgångar att eleverna VILL se dem och FÖRSTÅR vad de ska ha dem till. Lite tålamod krävs också för att ett nytt arbetssätt ska sätta sig hos både mig och eleverna.

En fredagkväll kom ett meddelande på facebook. En elev undrade om jag hade tips på länkar där man kan träna mer på den tyska perfektböjningen. Oj, oj, tänkte jag. Här gäller det att vara snabb med att svara så att inte perfektlusten rinner av igen! Iväg med ett inlägg i facebookgruppen LMS-riksföreningen för lärare i moderna språk. Tretton (!) minuter senare kunde jag svara min elev med länktips. Jag tipsade då också om att gå in och titta på den flippade genomgången på min hemsida för att få det hela förklarat för sig igen.


På lördagen kom så det här meddelandet. Eleven hade insett nyttan med filmen! Yeay! Glädje!

 

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig flippa-energi du förmedlar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Karin! Utan dig och facebookgruppen hade jag inte ens vetat vad flippa är för något. :)

      Radera