söndag 3 mars 2013

Veckoplanering ger föräldrainsyn

Hos oss skriver alla ämneslärare veckoplanering varje vecka. Jag minns inte hur vi arbetade tidigare mer än att eleverna kunde säga att de "inte visste" att vi hade läxa. Nu kommer de inte undan :) Vi skriver vilket innehåll vi ska behandla och hur vi ska göra det. Läxor. Kommande prov och inlämningar. Övrig info.

Veckoplaneringen läggs ut på klassens hemsida där föräldrarna och eleverna kan hitta den. Om man vill kan man prenumerera på uppdateringar av hemsidan för att slippa komma ihåg själv att det är dags att gå in och leta rätt på veckoplaneringen. Jag brukar posta ett inlägg i klassens facebookgrupp också så att eleverna får veta redan på söndagen vad som förväntas under veckan. Om de vill. Lite som en flipp. Varje måndag går vi igenom planeringen i klassrummet och eleverna skriver egna mål för vad de ska göra under veckan. Målen utvärderas på fredagen.

Jag lägger ut planeringen både som film och fil för att man ska kunna välja det som passar bäst. Filmen gör jag enkelt genom en skärminspelning där jag kan spela in min röst. Verktyget jag använder heter Screencast-O-Matic. Det är ett gratis onlineprogram med möjlighet att ladda upp direkt till youtube. Så här ser filmen ut:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar