onsdag 19 mars 2014

Läshörnan

Min blogg har fått vila ett tag medan livet fick hinna ikapp mig. Nu är jag på banan igen och är redo att dela med mig lite av mina tankar kring skolan. Det första jag vill berätta om är hur jag kämpar vidare med läsningen i min klass.

Jag har hoppat på ett nytt projekt när det gäller läsning. Det heter Läshörnan och är en del av SLI, alltså den medietjänst som vi i Eskilstuna kommun strömmar film och ljud ifrån. Jag och mina elever är vana vid att läsa böcker på våra ipads och vi har hittills använt elib.se som leverantör av e-böckerna. När jag fick chansen att prova på Läshörnan tog jag den möjligheten. Jag drog igång två läsprojekt parallellt, ett där vi läser Petters bok 16 rader i skolan och ett där eleverna väljer en valfri bok av författaren Ingrid Olsson som ska besöka skolan i april.

Boken 16 rader är skriven av rapparen Petter Alexis Askergren. Den innehåller ett antal av Petters låttexter och efter varje text har han själv förklarat hur han tänkte när han skrev texten. Jag började med att spela upp låten Arbete för klassen. De fick se texten på projektorn samtidigt som vi lyssnade. Sedan fick de sitta i grupper och gå igenom texten med två uppdrag: Att hitta svåra ord och Att försöka tolka vad Petter menar med varenda mening. Vad betyder Arbete ger bröd? Vad betyder klavertramp, att han kastar olja på paletten för att måla sitt liv o.s.v. De svåra orden samlade vi i ett delat dokument på Google Drive och så slog vi upp dem i SAOL och pratade om dem gemensamt. Begreppen metafor, liknelse, vers och strof förklarades. När vi hade jobbat igenom låten fick alla läsa Petters egna ord kring vad han ville uttrycka i låten.

Nästa steg var att de fick sitta i par och göra en liknande övning med låten En resa, men då enligt en textanalysmall som jag baserat på frågor i lärarhandledningen till 16 rader som finns att ladda ned från förlaget. Ungdomarna jobbade flitigt samtidigt som vi lyssnade på Petters Spotifylista med alla låtarna från boken i bakgrunden.

Utöver textanalysarbetet ska eleverna själva skriva egna sextonradingar. Min förhoppning är att det ska utmynna i några slags dikter, hiphoptexter eller liknande där de får prova på att skriva om sitt eget liv, vända och vrida på ord och fraser och försöka skapa egna metaforer. Texten ska kombineras med bild och ljud och så ska vi publicera dem någonstans. Jag återkommer med det om vi får till något som är värt att visas upp!

Parallellt med Petterarbetet i skolan har eleverna i uppgift att lite mer traditionellt läsa en bok hemma och sedan skriva en recension av boken. I våras drog jag igång en blogg för att motivera eleverna att läsa mer hemma. De skulle läsa 100 böcker tillsammans i klassen och när målet var uppnått skulle jag baka tårta till dem. Kika in på www.100sentarta.blogspot.se om ni är nyfikna! Tyvärr rann projektet ut i sanden men nu ska vi ta tag i det där igen så att jag får baka min tårta någon gång. I början av april kommer författaren Ingrid Olsson hit till skolan. Jag gjorde därför en bokhylla i Läshörnan med namnet Ingrid Olsson där jag samlade böcker som jag tror är på lagom nivå för mina elever. De fick välja fritt bland böckerna. Varje vecka ska de läsa en tredjedel hemma. Den här gången valde jag att de bara ska få lustläsa och sedan skriva recension, alltså inga små skrivuppgifter kopplade till läsningen.

Mina elever är vana vid att låna böcker på elib och läsa på sin ipad i appen Bluefire Reader. Läshörnan innehåller ett mer begränsat utbud och dessutom måste eleverna vara uppkopplade för att kunna läsa vilket inte är fallet med elib. Annars är det rätt lika.

Det var lite om vad vi i svenskåttan pysslar med just nu. Hörs!

Cecilia

2 kommentarer:

  1. Hej Cecilia!
    Kul att se att du är på banan igen. Ser fram emot att läsa om din fantastiska undervisning.
    /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Har nyss hittat din inspirerande blogg och återkommer gärna. Tack för att du delar med dig av intressanta upplägg.
    Vänligen
    en annan Cecilia

    SvaraRadera