tisdag 26 februari 2013

Cecilia beskriver IT-läget i kommunen. Del 2.

Här kommer fortsättning på det här inlägget om IT-läget i kommunen.

Del 2. Så här har lärplattan förändrat min undervisning

I maj 2012 höll jag för första gången en lärplatta i min hand. Vi svensklärare hade under året arbetat med utveckling av läsförståelseundervisningen i projektet Vilka elever kommer till vår skola? och hade nu fått möjlighet att satsa på digital teknik med hjälp av bidrag från Läsa-Skriva-Räkna. Syftet var att med hjälp av denna teknik kunna lyckas bättre med att nå och motivera särskilt pojkar när det gäller läsning. Vi köpte en helklassuppsättning med lärplattor och gjorde ett schema så att alla elever i år 7 skulle få använda plattorna under en halv termin.
 
Min klass var först ut. Eleverna gjorde presentationer av sig själva med appen keynote och använde dessa för att berätta om sig själva på sina elevledda utvecklingssamtal. För mig innebar detta även att jag fick veta vad ungdomarna är intresserade av så att jag lättare kan välja texter som intresserar dem. Vi lånade e-böcker på www.elib.se och diskuterade böckerna i vår facebookgrupp parallellt med att jag undervisade om och modellade olika läsförståelsestrategier. Eleverna skrev texter om boken i pages.
 
När perioden var över fick jag behålla min lärplatta och det var egentligen först då jag kunde utforska dess fulla potential. Som jag ser det har plattan tillfört ett kreativare förhållningssätt till hela min undervisning och den har hjälpt mig i mitt arbete med att individualisera undervisningen. Med plattan kan jag bli öppnare och spontanare i klassrummet och jag kan låta elevernas delaktighet öka. Det är så enkelt att fota anteckningar till elever som har svårt att anteckna själva, låta dem spela in sina röster, göra filmade genomgångar eller låta rollspelen i klassrummet bli till filmer som publiceras på nätet och därmed få autentiska mottagare. Bara en så enkel sak som att plattan innehåller en kamera har tillfört en ny dimension till min undervisning.
 
Här några exempel:
 
  • Mina sjuor lär sig om argumentationsteknik utifrån Kalla faktas reportage om Parken Zoos djurhållning i höstas. Jag filmar dem med plattan när de för en paneldebatt. Filmen laddar jag upp på youtube, lägger in pauser med textrutor som informerar och tydliggör för eleverna vilka slags argument de använder. Visar filmen i helklass med projektorn. Aha-upplevelsen låter inte vänta på sig utan de förstår nu att det inte räcker med att prata i en debatt utan man måste även tänka på vilka slags argument man använder.
  • Muntliga redovisningar i tyska. Eleverna ska berätta en och en om en text för mig. En kille blir nervös av att jag tittar på honom. Jag ger honom plattan och låter honom spela in sin redovisning med Quickmemo istället.
  • Vi lär om sevärdheter i Berlin. Eleverna gör tillsammans en film med puppet pal. De fotar sig själva, lägger in mina Berlinfoton som bakgrund och låtsas att de är på sightseeing i Berlin. Varje grupp ansvarar för en sevärdhet. Jag klipper sedan ihop alla filmsnuttarna i iMovie, gör en trailer inspirerat av bollywood. Eleverna får en mottagare.
  • Puppet pal återigen. Tyskåttorna gör ett nyhetsprogram. Alla gör ett inslag om ett område som intresserar dem och vi klipper ihop till en hel nyhetssändning. Filmen publiceras på nätet (arbetet pågår fortfarande).
  • Med explain everything gör jag mina genomgångar till filmer som jag lägger upp på youtube och på min hemsida. Filmerna finns tillgängliga så att elever som behöver kan se flera gånger.
  • Det är viktigt med variation för att eleverna inte ska tröttna. Jag har fler appar i plattan som jag bara väntar på rätt tillfälle att få lära mig och använda med eleverna.
  • Rollspel på tyskan känns viktigare för eleverna när de får förbereda sig och filma.
  • Jag fotar whiteboarden när jag skrivit något som jag vill att eleverna ska ha tillgång till senare och lägger ut fotot på hemsidan eller på facebook.
  • Interaktiva sagor på tyska, appar som tränar tyska klockan, ordboken som app.
  • Elever som behöver göra muntliga prov kan göra det enkelt genom att spela in rösten eller filma sig själv. I plattan kan man begränsa med en kod så att internet inte kan nås och eleven kan därför sitta i ett eget rum utan att en lärare behöver vakta.
  • I min lärplatta har jag en app som heter TeacherKit. Den använder jag för att föra in elevfrånvaro eftersom kommunen ännu saknar ett sådant system.
 
Den stora fördelen med plattan är att den är öppen. Jag kan fånga upp ett undervisningstips i en lärargrupp på facebook på kvällen, ladda ned appen och prova tillsammans med eleverna dagen efter. Det ger mig en frihet och ett kreativare förhållningssätt till hela min undervisning. Det här är något som behöver tänkas igenom inför en-till-en-satsningen.

5 kommentarer:

  1. Vad ska jag säga? Jag är imponerad. Har du anmält dig till SETT 2013? Något för dig tror jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag är inte anmäld än, men snart! Vi pratade om det på skolan igår.

    SvaraRadera
  3. "Paddan har redan gått förbi pc:n som verktyg." Läs i Skolledaren!

    http://skolledarna.se/skolledaren/artikelarkiv/pedagogik/Sidor/Paddan.aspx?newsitem=1858

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Du skall inte besöka mässan, du skall föreläsa om ditt engagerande och helt otroliga arbete, jag är imponerad!
    Lena Larsson
    Skoldatateket

    SvaraRadera
  5. Hej Lena! Tack för dina ord!

    SvaraRadera