söndag 24 mars 2013

Om valet inför en-till-en: Dator vs iPad

Det bubblar bland Eskilstunas högstadielärare just nu. På onsdag ska skolornas handlingsplaner inför en-till-en-satsningen vara inskickade till förvaltningsledningen. Det ska beskrivas vad som ska göras, vilka mål som ska nås, vad som ska bli bättre av satsningen, hur förankringen ser ut hos elever och lärare och vilken skillnad man hoppas kunna se om ett år. Valet av digital enhet ska beskrivas och motiveras.

För mig och min skola är valet självklart. Det är iPads som gäller. Av skolans fyra arbetslag är tre helt övertygade om att det är iPads vi vill ha och det fjärde ser fördelarna men vill ha svar på hur vissa tekniska problem kan lösas. Att valet är så självklart för oss beror förstås på att vi har haft förmånen att testa iPads med våra sjuor under en halv termin per klass. Testperioderna gav mersmak och därför har nu alla lärare på högstadiet en egen iPad att upptäcka tillsammans med sina klasser.

Jag har tidigare beskrivit hur min iPad har förändrat min undervisning här och hur jag tänker inför en-till-en-satsningen här.

Om du vill veta mer om iPads i undervisningen på högstadiet rekommenderar jag dig att se en film och läsa två artiklar. Här är en film från 15 april 2012 från Ebba Petterssons privatskola. De var bland de första skolorna i landet att använda iPads. Filmen är inspelad när de har använt iPadsen ett halvår med eleverna.






Mikael Parknäs är rektor på Smedingeskolan i Kungsbacka. Han har skrivit två artiklar om övergången från dator till iPad på högstadiet.

Dator eller platta - det är frågan

Det blev platta till alla!



Jag slängde ut en fråga i facebookgruppen Ipads i skola och förskola och fick kontakt med både Mikael Parknäs och Jennie Bjälkenborn som har provat iPads. De håller med mig om att iPadsen utvecklar undervisningen. Det är viktigt.
 

 



 


Vissa tekniska problem måste lösas för att det ska gå så smidigt som möjligt att använda iPads. Det ena är utskriftsmöjligheterna. Det går att skriva ut men nätet behöver anpassas för det. Under tiden hittar vi andra alternativ. Vi funderar på om eleverna ens måste skriva ut när de istället delar dokument och mappar med läraren digitalt. Man kan ställa en dator med skrivare i biblioteket och låta eleverna maila dit för att skriva ut vid behov. Det andra problemet handlar om att ett fåtal elever tycker att det är svårt att skriva direkt på iPaden. Vi behöver alltså se till att det finns några trådlösa tangentbord att tillgå.

Slutligen finns det ett argument som vi inte har pratat så mycket om. Egentligen hade valet mellan iPad och dator kunnat baseras på detta enda argument som bara består av två ord: PEDAGOGERNA STRÅLAR. Från förskolan till högstadiet. När jag hämtar min tvåårige son på förskolan träffar jag barnskötaren som berättar hur min son har suttit med sin jämnåriga kompis och pusslat på iPaden. De har pratat, hjälpts åt, samarbetat. "Du kan trycka där!". Pedagogen strålar. Jag hör förskolläraren som har hand om förskoleklassen på skolan berätta att det bara är ett fåtal barn som inte ljudar än. Det brukar vara flera. Barnen som har upptäckt ljudandet kan "forsa på" och fortsätta utvecklas med hjälp av iPaden medan hon kan ägna sig mer åt barnen som behöver mer lärartid. Hon berättar och hon strålar. I matsalen uppstår spontandiskussioner bland spagetti och brödsmulor: "Hur var det nu man gjorde...?" "Jag hittade en helt suverän app! Du måste testa!" "Jag har skapat en hemsida!". Det finns en upptäckarlust även bland lärarna. De delar med sig, visar, frågar, funderar. De strålar.

Jag tänker så här. Barn och ungdomar är värda att få undervisas av pedagoger som strålar. Vad det är som får pedagogerna att stråla är i sig egentligen inte intressant. Det är strålandet som är det viktiga. Strålandet sprider glädje, nyfikenhet, skapar lust och motivation, en vilja att lära. Om det finns en materiell pryl som kan få pedagoger att stråla så se till att fixa den prylen. Lös problem om det finns problem och se möjligheterna. På min skola strålar vi just nu för att vi har upptäckt fördelarna med iPads. Därför väljer vi iPads inför en-till-en-satsningen.

Hälsningar från en lärare som faktiskt iPadstrålar så mycket att jag ibland tenderar att bubbla över. Fråga mina elever om ni inte tror mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar